zaterdag 4 november 2017

Dobbers klaar!


Met bescheiden trots presenteer ik hier mijn nieuwe zelfgemaakte dobbertjes. Vers van de pers, de laatste laag jachtlak is nog maar net opgedroogd. In mijn blog van 6 oktober jl. meldde ik al dat ik ermee bezig was. Van enige afstand zien ze er prachtig uit, vind ik zelf tenminste. Komt vooral door die wikkelingen, een idee niet van mezelf. Ook mijn vrouw, die niets met vissen heeft vind ze mooi. Wil ik toch even vermelden.


De oogjes onderaan, zie foto, heb ik gemaakt van onderlijn voor snoek. Een klein stukje afknippen, ombuigen en bevestigen met binddraad, niet zo moeilijk. Zie foto voor het materiaal daarvoor.


Vervolgens eerst het drijflichaam bijtsen met bruine bijts. Daarna drie lagen witte verf op de antenne smeren en met oranje modelbouwverf het topje kleuren. Dan de wikkelingen aanbrengen en tenslotte afmaken met twee lagen jachtlak, zie foto. 


Al met al nog een heel klusje. Maar het heeft me van de straat gehouden en geeft wel enige voldoening. Het is een mooie manier om loze uurtjes op te vullen. Heb al weer een idee voor een volgende serie.

Maar eerst deze binnenkort uitproberen. Ze zijn eigenlijk bedoeld als tenchlifters, voor de zeelt dus, maar ik wil ze eerst als matchdobber inzetten in de haven op wintervoorn. Hoorde dat er al goed gevangen wordt in een haven in de buurt hier. Ben benieuwd hoeveel lood ze vragen om scherp uit te loden, denk rond de 1,5 gram.

Hieronder nog enkele detailfoto’s. Nee, ze zijn niet perfect afgewerkt, het is handwerk van een amateur. Het zal voor de vangkracht uiteraard weinig uitmaken, misschien vis je met zelfgemaakt materiaal wel scherper en geeft het meer voldoening.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten