woensdag 6 september 2017

Introductie


Al langere tijd broedde ik op het idee om in navolging van anderen een blog te beginnen over vissen. Nu is het zover, mijn eerste bericht ter opening van dit blog is een feit. 

Eerlijk gezegd voelde ik mezelf ook wel een beetje moreel verplicht om dit blog te starten. Al een paar jaar volg ik blogs van andere vissers die hun ervaring en kennis willen delen. Het lezen van die inspirerende blogs is leerzaam en de inhoud is vaak wel herkenbaar. Omgekeerd wil ik in dit blog nu zelf ook anderen vertellen over mijn manier van vissen en mijn belevenissen. Dan moet nog wel blijken dat andere vissers mijn blog kunnen vinden en de schrijfsels voldoende boeiend zijn. Ik ga in elk geval mijn best doen. 

Die andere blogs die ik volg zijn zeker boeiend. Het zijn veelal blogs van, wat ik zal noemen, romantische vissers. Overwegend zijn het poldervissers bij wie het gaat om de beleving. Ze hebben veelal voorkeur voor klassieke materialen. Vaak zijn het penvissers of liefhebbers van ultralicht vissen. Tot die categorie sportvissers wil ik mezelf in alle bescheidenheid ook rekenen. Zal ook wel de leeftijd kunnen zijn. Ik ben geboren in 1960, dichtbij de Eempolder. Raakte daar als kind ook besmet door het visvirus en dat is nooit meer over gegaan. Inmiddels, vele jaren later, woon ik op het zand. Geen viswater op loop- of fietsafstand, maar gelukkig niet al te ver rijden van een paar oude en nieuwe polders.

Nu dus dit blog na ongeveer 50 jaar viservaring. Het duurde wel even voordat ik een passende naam had bedacht. Het werd dus 'Plompeblad'. Vooral de laatste tijd vis ik op mooie visrijke stekken met veel plompeblad. Ik houd van dat soort plekken. Ze brengen me tot rust en dragen bij aan de beleving. Wijlen Jan Schreiner schreef een boekje met de poëtische titel 'Tussen ruisend riet en plompeblad'. In deze titel alleen al doorklinkt de essentie waar het voor mij bij vissen om gaat. Overigens heb ik het boekje zelf nooit gelezen. Wel veel andere boeken van Schreiner, evenzeer een goed en beeldend schrijver als kundig en invloedrijk sportvisser. 

Hoewel de polder mijn voorkeur heeft, vis ik ook wel op andere plekken. Ook pas ik meerdere vismethodes toe, al kies ik meestal voor penvissen. 

Het zal allemaal wel een keer voorbij komen hier in dit blog. Ik neem me voor om regelmatig berichten te plaatsen over mijn belevenissen, observatie en beschouwingen en andere zaken die de moeite waard zijn om te delen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten