woensdag 13 september 2017

Visloos


Mijn tweede bericht. Helaas nog geen visavontuur, heb al vier weken niet gevist. Dat is uitzonderlijk voor mij, probeer elke week wel een keer, al is het maar kort, naar de waterkant te gaan. Deed nog wel een keer een vergeefse poging op mijn zeeltstek. Zie foto boven. Had net een paar stekken aangevoerd, toen een hevige regenbui los barste. Ben doorgaans niet bang voor een paar spatjes, maar deze bui leek wel het begin van een nieuwe zondvloed. Had ook geen paraplu, die ik zelden gebruik, en regenjas bij me. Vooraf ook niet op buienradar gekeken, soms kun je dat beter wel doen. Dus gauw weer inpakken en naar de auto, wachten tot het droog zou worden. Dat werd het echter niet. 

Dat is nu al weer meer dan twee weken geleden. Die zeeltstek heb ik overigens pas dit voorjaar ontdekt. Toch kende ik het water wel, vele jaren geleden viste ik er op snoek, destijds nog met levend aas. Het is een lange steeds breder wordende wetering met helder water en redelijk diep ook, in het midden, bijna 1,50 meter. Veel waterplanten en hier en daar een veld met plompeblad. Ik had vernomen dat er karper zat en ging er begin juni voor het eerst vissen met de penhengel. De eerste keer, in de avond, ving ik alleen een grote brasem van 63 cm, miste wel meerdere aanbeten en een grote vis schoot los. De tweede keer, vroeg in de ochtend, was het raak, twee mooie zeelten van rond de 50 cm. Sterke vissen die ik met moeite uit de plompebladen hield. Hier een foto van de eerste zeelt.



Sindsdien ben ik een paar keer terug geweest naar die stek en inmiddels staat de teller op negen zeelten. Elke keer dat is daar viste afgelopen zomer haakte ik daar wel een zeelt. Verrassend wel, want ik had jaren geen zeelt gevangen, ondanks diverse pogingen op andere wateren. Want het zijn prachtige en een beetje mysterieuze vissen. Ving  nog geen karper op die stek, al heb ik die wel zien zwemmen, en geen kleintjes, zelfs een koi zag ik. Hier nog een foto van de laatste zeelt, nummer 9, die ik ving midden augustus. Deze wel op een onthaakmat, wel zo netjes.



2 opmerkingen:

  1. Mooie zeelten, hoor. Succes met je blog! Ik zal het volgen.

    Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dankje Robert, de eerste reactie op m'n prille blog. Volg die van jou ook natuurlijk.
    Groet, Martin.

    BeantwoordenVerwijderen