zaterdag 4 november 2017

Bijzonder baarsje



Nee, groot is ie niet, het baarsje op de foto. Het was ook de enige vanmiddag, maar een bijzondere was het wel dus. Bijzonder vanwege het hengeltje waarmee ik de vis binnen haalde. Dat was met mijn oude ultralichte Fair Play hengeltje, ooit als puber gekocht van Jan Schreiner in zijn winkel in de Roelof Hart straat in Amsterdam. Kostte destijds 60 gulden, al mijn spaarcentjes gingen eraan op. Tientallen jaren niet mee gevist, de hengel was veilig opgeborgen in de originele grijze foedraal. De bijhorende witte koker heb ik niet meer. Vroeger wel veel mee gevist en genoeg baarsjes en snoekjes mee gevangen. Ooit wel gebroken, maar door een weldoener vakkundig gerepareerd.

Was al wat langer van plan, geïnspireerd door verhalen van andere bloggers over rapiers, floretten en ander licht spul, om weer eens met het spinhengeltje te gaan vissen. Had daarvoor eerder een paar setjes spinnertjes gekocht bij Gerrit van Snoekstreamers.nl. Vanmiddag was het dan zover. Wilde eigenlijk gaan streameren met mijn Kunnan, maar besloot toch dat het tijd was om mijn FP na vele jaren te herintroduceren aan de waterkant. Ik ging naar de oude kleipolder, waar ik vroeger ook viste. Toen ik arriveerde, begon het net te regenen. Het water was bruin, door de regen, maar ook vanwege de schouw denk ik. Na ruim een uur diende het baarsje zich aan, ik was er dolblij mee, ondanks het geringe formaat. Inmiddels was het hard gaan regenen en begon ik aardig doorweekt te raken. Daarom gauw ruim een km terug lopen naar de auto en naar huis.




Nog even over het molentje. Jan Schreiner verkocht mij destijds een Pellican 50 bij het hengeltje, tegenwoordig erg gewild. Helaas is het molentje kapot gegaan, ondermeer de beugel is gebroken. Moet nog eens uitzoeken of het haalbaar is de molen te repareren. Nu viste ik met een Sigma 2200, type 025, zie foto onder, een heerlijk licht molentje, waarmee het hengeltje goed in balans is. Ruim een jaar geleden kocht ik die op Marktplaats voor 15 euro, niet veel vond ik, had geluk denk ik. Tot vanmiddag had ik nog niets met het molentje gedaan, de oude nylonlijn, ik denk 15/100, heb ik er maar op laten zitten. Ben van plan komende tijd wel vaker met mijn oude FP en het molentje te gaan vissen. Ik zal er hier verslag van doen.


9 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige revival van een schitterende hengel en dito molentje. Dat baarsje is een leuk begin maar wacht maar als je er een snoek(je) op vangt. Dan ven je verkocht!

    Leuk dat je het hengeltje in al die jaren hebt bewaard. Mijn eerste Falr Play was een swingtiphengel cobold medium, ook gebroken geweest maar vakkundig gerepareerd door Jan Schreiner himself. Die hengel doe ik nooit meer weg.

    Groeten van Robert

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank Robert, wel bijzonder dat zo’n hengeltje met al die herinneringen nog zoveel voldoening kan geven. Ik hoop er gauw weer op uit te trekken en ben idd erg benieuwd hoe het voelt om na al die jaren met de hengel weer een snoekje te vangen. Groet, Martin.

      Verwijderen
  2. Daar heb je een leuk, klassiek, setje aan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja Klaasjan, ben er blij mee, misschien worden we zelf langzamerhand ook wel klassiek, niets mis mee overigens. Groet, Martin.

      Verwijderen
  3. Nog een paar baarsjes en dan is de verslaving weer helemaal terug om Ultra Light te vissen.
    Wat betreft de Pelikaan molen kijk eens op de beurs in Oud Empel of Vught geloof ik, daar zal je vast wel slagen voor een andere beugel voor de Pelikaan.

    Groet,
    Gerrit

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor de tip Gerrit, zal tzt eens kijken. Groet, Martin.

      Verwijderen
  4. Dag Martin,
    Volgens mij ken ik dat molentje... Leuk dat het een goede bestemming heeft gekregen! Veel visplezier en goede vangsten ermee, en succes met je mooie blog!
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Grappig Wim, heb het molentje ongeveer een jaar geleden via MP gekocht in Almere, die jongen had hem van z’n oom kan ik me herinneren. Maar ben er wel blij mee. Groet, Martin.

      Verwijderen
  5. Dag Martin, 't Is kennelijk toch een ander exemplaar - maar even goed een geweldig molentje voor het ultralichte werk!
    Groet, Wim

    BeantwoordenVerwijderen