maandag 21 januari 2019

Knaller


Het nieuwe jaar is al weer een paar weken oud. Heb nog niet gevist helaas. Nog wel wat te melden over de laatste dag van 2018. Dat was er nog niet van gekomen. Nu maar even doen, zou jammer zijn om mijn oudejaarsknaller hier onvermeld te laten. De foto hierboven maakt duidelijk wat ik bedoel.

Het was in de middag, de oliebollen waren al gebakken en ik zag een kans er nog even tussenuit te gaan. Afgelopen zomer had ik in de nieuwe polder hier in de buurt een nieuwe karperstek ontdekt. Een smalle tocht door weids akkerland  met een lange duiker onder een brede weg door. Een paar karpers ving ik daar. Bedacht toen al dat er ook wel eens snoek kon liggen. Dat wilde ik die middag wel eens proberen met met UL Fair Play hengeltje.

Begonnen ongeveer 50 meter vanaf de duiker. Korte worpen van hooguit 8 meter, diagonaal door de tocht die nabij de duiker steeds smaller werd. Er gebeurde niets en heel veel hoop had ik niet meer.

Toch nog een paar laatste worpen proberen op een paar meter van de duiker, slecht 3 meter breed was het daar. Ineens vast, zo leek het tenminste. Na een paar seconden beweging richting het midden en een flinke kolk. Snoek dus en zo te voelen geen kleintje. Groter dat het kleine hengeltje ooit had meegemaakt.  

Een logge massa trok meerdere keren meters 14/100 nylon van mijn molentje. Dat ging minuten lang zo door. Voorzichtig trok ik het bakbeest als een zak aardappelen naar de kant. Met een been in het water kon ik de snoek met de kieuwgreep uit het water tillen, dat viel niet mee, wat een dikzak. De snoek bleek 92 cm lang, de grootste die ik ooit met het hengeltje had gevangen. De bloedvlekken zijn overigens van mijzelf, iets te onvoorzichtig geweest bij het onthaken.





1 opmerking:

  1. Mooie !!!
    Gefeliciteerd Martin.
    Altijd een sensatie, grote snoeken op lichte hengeltjes..
    Klasse hoor.
    Succes nog de rest van het snoekseizoen.!

    BeantwoordenVerwijderen