dinsdag 30 april 2019

Zeeltprimeur 2019



Weer tijd voor een blogbericht, want er valt na een paar maanden stilte iets te melden. Nee, niet van mijn succesvolle karperstek van vorig jaar, ondanks twee pensessies begin en half april daar. Twee keer geen teken van leven. De warme voorjaarszon van een paar weken geleden inspireerde de karpers niet om te gaan azen, de zeven aangevoerde stekken leverden niets op. Begin me wel wat zorgen te maken. Afgelopen zomer stond er maandenlang nauwelijks water in de tocht, mogelijk hebben veel karpers dat niet overleefd of zijn weggevangen en/of elders uitgezet. Binnenkort maar opnieuw proberen daar, het kan ook aan de verkeerde wind uit het oosten gelegen hebben.

Zaterdagmiddag 20 april opnieuw tijd om te gaan vissen. Dus deze keer niet naar de karperstek, maar waar dan wel? Ik koos voor de zeeltsloot, een ongeveer 7 meter brede tocht in een oude polder. Niet eerder had ik daar in het vroege voorjaar gevist, twee jaar terug in de zomer daar wel goed zeelt gevangen. Nog steeds wel die wind uit het oosten helaas.

Twee hengels meegenomen. Mijn 1 ponds penhengeltje van Shimano met een kleine Shakespearemolen met 16/100 nylon. Dat hengeltje heb ik al meer dan 20 jaar, vis er altijd graag mee. De andere hengel was een mooie handgebouwde swingtiphengel, afgelopen winter op marktplaats gekocht. Ook met een sigmamolen, deze met 22/100 nylon. Dat nostalgische swingtippen heb ik afgelopen jaar pas ontdekt en wil dat dit seizoen doortrekken.

Als onderlijn monteerde ik zo’n helicopterrig. Niets voor mij eigenlijk, want ik ben niet zo van dat gedoe met die rigs, ik doe het liefst zo simpel mogelijk. Maar die helicopterrig leek me wel wat. Als voerkorf monteerde ik een madenkorf, uiteraard gevuld met maden, ook nieuw voor mij. Aan de wartel van de rig een 18/100 haarlijn met haakje 8 met maden, een worm en een rode kunstmade. De wartel met haaklijn kon ongeveer 10 cm heen en weer schuiven tussen twee lijnstoppers. Zo was het een zelfhaaksysteem, ben ik eigenlijk ook niet zo van. Maar je moet alles een keer proberen.

Vooraf had Ik drie stekken aangevoerd met grondvoer, hennep, maden en blikmais. Per stek twee plekken, dichtbij voor de pen en schuin naar de overkant van de tocht voor de swingtip. Beide stekken in de buurt van plompenbladen.
  

Het eerste uur weinig leven, af en toe wat tikjes op de pen. Dan plots de swingtip omhoog en hangen, zo te voelen een grote brasem. Vrij snel loste die weer, maar het systeem werkte dus wel. Even later een dikke brasem aan de penhengel die wel bleef hangen. Een vrouwtje, vol met kuit, zie foto.


Weer later wederom een vis aan de penhengel, veel sterker deze keer, vermoedelijk een zeelt. Helaas schoot die los. Toen naar stek twee. Regelmatig beet op de penhengel, maar ineens klapte de swingtip hard ophoog. Dit was een erg sterke vis en na een paar minuten kon ik mijn eerste zeelt van het seizoen landen, een prachtige dikke vis van 52 cm, zie foto bovenaan. Dus weer aan het voor mij nieuwe systeem. Kreeg er steeds meer vertrouwen in. Daarna nog een paar grote brasems aan de penhengel, ook een mannetje met paaipukkels, zie foto.


Maar dat was nog niet alles. In de avondzon op de eerste stek opnieuw een zeelt aan de swingtip, kleiner dan de eerste, maar niet minder mooi, zie foto. En wat zijn die vissen toch sterk, heerlijk op licht materiaal als er nog weinig begroeiing staat. Al met al toch goed gevangen, ondanks dat de wind wederom uit het oosten kwam.




1 opmerking: